Sahabat

http://www.mybannermaker.com
Graphics

3 Jun 2011

Sembelit jugak kadang-kadang

Tadi saya ada melawat blog  sususejat  dan ada  info pasal tahi susah nak keluar.

Memang mengikut pengalaman saya, kadang-kadang kalau  saya makan makanan  tertentu  seperti kuning  telur ke atau minum milo yang  agak pekat , mesti  esoknya  payah  nak  membuang walaupun  saya  minum  air  dalam kuantiti  yang  sama je  dengan hari-hari lain.

Kalau makan nasi  memang senang nak membuang tambah-tambah kalau makan  buah dan sayur  banyak.Sure  smooth  je  tak  sempat  muka  berkedut   pun.  Pasal  sembelit  ni kan, ada  kawan  saya  yang  bagi  petua , kalau  tak  nak  sembelit, amalkan  minum  air  putih  segelas  sebelum  tidur  dan  apabila  bangun  pagi esoknya tanpa  menggosok  gigi, minum  lagi  segelas  air  putih. Cara  ni  akan  melancarkan  usus  kita  untuk  membuang. Sudah  hampir  sebulan  saya  amalkan  petua  ni,  dan  memang  satu petua yang boleh disahkan  betul ( untuk saya  je.....).

Saya  ada beberapa  cara  untuk mengatasi  masalah  sembelit.Sekiranya  saya  tidak  membuang dalam  masa  3  hari  itu sudah  menjadi  masalah  yang  besar bagi saya.Mesti  rasa  tak selesa yang teramat  sangat.Time  macam  ni  saya  mesti  mencari :

1. Buah  prun. Pitted   prun  yang ada  kat  pasaraya memang mujarab jugak  untuk  melawaskan sembelit.makan 10 biji  prun  dan disusuli  dengan minum  air  suam  dalam  2 gelas.

2.  Buah  pisang. Memang boleh  membantu  jugak  tetapi  kena  makan dalam 2-3 biji dan disusuli dengan minum air  suam.

3.  Banyak makan sayur bendi.

4.  Makan buah yang masam-masam mcm mangga  muda, nenas atau pun  tembikai.Sure  boleh  jalan  punya.

5.  Minum madu dan cuka  epal 2  sudu  yang dicampur  dengan air  suam  sebelum tidur  dan  sebelum  breakfast.

6.  Green tea  yang tujuan unuk membuang....tapi  ada  yang tak boleh tahan tu  time memulas sampai mengerekot  badan jadinya.

Inilah cara saya, nak cuba  boleh je.....



1 ulasan:

  1. Salam AddinaHumaira, boleh sy dapatkan email anda untuk soalan :)
    Tkasih.

    BalasPadam