Sahabat

http://www.mybannermaker.com

31 Jul 2010

Produk Bio-Asli

Sinopsis Drama Korea King Dae Joyoung

This drama have 134 episodes.

Sinopsis:

The life about King Dae Jo Yeong and other heroes of the Balhae Kingdom. Yi Hae Go is Dae Jo Yeong’s enemy and they both fight for the love of Cho rin. Cho rin is from the Georan tribe and she Cast

29 Jul 2010

ASAL USUL SOLLAT SERTA MAKNA BACAANNYA.

Tatkala kita asyik mengulangi gerakan badan yang sama tanpa mengetahui asal usulnya serta maknanya,amat rugilah kita sekiranya kita tak memahaminya dengan sejelas-jelasnya.InsyaAllah dari post yang saya petik dari internet,harap dapat membantu serba sedikit dalam menyempurnakan ibadah seharian kita.


How to live stresslessly

Examinations failures, relationship breakups, loss of jobs, divorces, unsympathetic and unsupportive family members, friends and employers, depression ... suicides! This is compressed life, not living. Are we too caught up in the rat race that we try too hard to achieve the material goals, which is normally beyond us, in compressed time? Is getting an educational paper an end all?

Good sex life is vital for health


Good sex life is vital for one's overall health, says Malaysian expert
Malaysia Sun
Wednesday 28th July, 2010

A Malaysian obstetrician/gynaecologist has said that a good sex life is an important part of an individual's overall health.Dr Nor Ashikin Mokhtar, who will be presenting a talk titled "Good Health, Great Sex ... For A Better Life" at the upcoming FemmeCity event, said sex is good for relationships."Sex can be a wonderful cementer or a terrible wedge for a relationship," the Star Online quoted her as saying.

Dr Nor Ashikin, the founder and executive chairman of Primanora Medical Centre, is also a contributor to the Women's World column of The Star's Fit4Life pullout.She acknowledged that keeping the sexual spark alive in a marriage or in a long-term relationship was easier said than done."However, couples who take time to cultivate and maintain healthy and satisfying sexual relations tend to be more connected with each other and do not suffer from depression, heart problems and other health maladies," she stated.Scientific evidence shows that good sex not only adds enjoyment to life but also improves health and may even contribute to longevity.
"The daily routines of life challenge couples to keep alive that flame that initially brought them together," she said."Sexual intimacy should be one of the greatest pleasure of being human. No one wants to be with a partner who is merely going through the motions. Enjoy it or don't do it," she added.

28 Jul 2010

Penderaan dan keganasan melampau

Sejak  akhir-akhir  ini  begitu  banyak  sekali  kes  penderaan dan  keganasan  yang  dilakukan  oleh  kaum  lelaki  terhadap  wanita. Di akhbar, boleh dikatakan  hari-hari  keluar  serita  berkaitan  kes  seperti  ini. Memang  amat  menakutkan dan  kadang-kadang  sukar  untuk  diterima akal  bagaimana  seorang manusia  boleh  bertindak  kejam  mengalahkan  binatang. Tadi  saya  sempat  terbaca  kes  di Harian  Metro, satu  kes  di  Sarawak, seorang  tunang  sanggup  bertindak  ganas  dan  diluar kawalan  sehinnga  sanggup  mengunakan  tukul untuk  mencederakan  tunangnya, malahan yang  lebih  teruk, kemaluan tunangnya  dirodok  dengan  botol  diodoran. Nauzubillah...hanya  kerana  cemburu, mereka  sanggup  bertindak sebegini. Dalam  kes  yang  lain  pula, seorang  isteri  patah  tangan  kerana  dibaling  kerusi  oleh  suami  yang  mabuk.

27 Jul 2010

Penawar Kanser Dari Al Quran

Semua  orang  tahu  "  setiap  penyakit  ada  ubatnya , kecuali  mati ".Terdapat  satu  surah  di dalam  Al- Quran yang  bertujuan  untuk  menghancurkan  sel-sel   kanser. Seorang  penulis   Saudara  Raflis  Sabirin  telah  berkongsi  ilmu  dan  pengalaman  beliau  dalam  merawat  kanser  selama  27  tahun dengan  menggunakan  ayat-ayat  Al- Quran di dalam Majalah Milenia edisi  Februari 2010..

Malam Nisfu Syaaban

Malam  tadi  adalah  malam  Nisfu Syaaban, bermakna  lagi  2  minggu  kita  dan  umat  Islam  yang  lain  akan  menyambut  kedatangan  bulan  Ramadhan yang mulia. Dalam  terkejar-kejar , alhamdulillah  sempat  juga  meluangkan  waktu  untuk  pergi  mengimarahkan  masjid  bersama-sama  membaca  surah  Yaasin .Anak-anak  dikerahkan  bersiap  awal dan  tengok  jadual  sekolah  untuk  esoknya terlebih  dahulu..


22 Jul 2010

Buang bayi

Di Johor  Bahru,  Harian Metro  melaporkan  seorang  bayi  perempuan ditemui  di dalam  sebuah  beg  di  perhentian Mutiara Emas berhampiran Hospital Sultan Ismail. Bayi  yang  ditemui  itu masih  hidup  dan  bertali  pusat.

Nasib seorang anak perempuan

Harian Metro  melaporkan  satu  kes  di Ampang, seorang  bapa  begitu  mengesali  kelahiran  anak  perempuannya  sehingga  sanggup  untuk mendera  bayi  bersama  isterinya malah  mengurung bayi dan isterinya  di rumah.
Dalam  dunia  serba  moden  sekarang  masih  ada  lagi  insan  yang berperangai  dan  berfikir  seperti  di zaman  jahiliyyah, membenci  anak  perempuan. Tidakkah  terfikir  bahawa  wanita  sekarang  lebih  berjaya  dari  lelaki  dan  mempunyai  kerjaya  yang  bagus malah  boleh  hidup  berdikari  tanpa  bantuan  lelaki ? Kolot  dan  bodohnya  seorang  bapa  yang  masih tak  bertamadun  ini.

21 Jul 2010

Penyembur Lalat

Penyembur  lalat  tanpa  racun berasaskan  serai  keluaran  bumiputera. Menjimatkan masa, selamat digunakan dan mesra  alam.Membasmi  kuman  dan bertidak  sebagai  anti-bakteria serta  memberi  aroma yang wangi dan  segar. Produk  ini dijamin  selamat  dan  suci.
Hanya  RM 16.90 sebotol.
(Tidak termasuk belanja pos)
Tempahan : lyaz77@yahoo.com. Tel.no: 0127747646
Ejen jualan dialu-alukan.

17 Jul 2010

Anak -anak ku

Alhamdulillah.....syukur  sangat.  anak-anak dah  sembuh  demam. Cuma  acik  je  yang  belum  abis  demam  sepenuhnya. Tapi  semua  dah  boleh main , bergurau  dan  bergaduh  seperti  sediakala. Rumah  pun  dah  tak  sunyi  sangat  dah.Selera  makan  dah  ada. Hari  isnin  ni  dah  boleh  start  sekolah  balik  setelah  bercuti  sakit  selama  satu  minggu....

9 Jul 2010

Gulai ikan tongkol

BAHAN-BAHAN

1  ekor  ikan  tongkol  sederhana  saiz
20 ml  santan
20 ulas  bawang  merah
3 ulas  bawang  putuh
1 cm  lengkuas
1 cm kunyit  hidup
1 sudu serbuk  ketumbar
1 sudu  serbuk  kari ikan
1 sudu  besar  cili  kering

CARA-CARA  MEMBUAT

Tumis  semua  bahan  kisar, serbuk  ketumbar, serbuk kari ikan dan cili  kering  sehingga  naik  bahu.Masukkan  santan dan  biarkan  mendidih.Kemudian  masukkan  ikan.Biarkan  sampai  naik  minyak dan  kuah  menjadi  pekat.Taburkan  cili  api  berwarna  hijau dan  sedia  untuk dihidangkan.

Nasi dagang

BAHAN-BAHAN :

1 kg  beras  nasi dagang
1 gelas  santan  pekat
5 ulas  bawang  merah
2 ulas  bawang  putih
1  inci  halia
1  sudu  teh  halba- direndam bersama  beras
Garam  dan  gula

CARA-CARA  MEMBUAT

Beras  dibasuh dan  dicampurkan  dengan  halba lalu  direndam  selama  3  jam.
Kemudian  kukus sehingga  setengah  masak lalu  dinagkat  dan disiram  dengan  santan. Kacau  menjadi  rata  dan  sebati dan  kukus semula  sehingga  masak. Masukkan  santan  pekat dan  bahan  -bahan  yang dimayang, gula  dan  garam  lalu  dibiarkan  sebati.Sedia  dihidang  dengan  gulai  ikan  tongkol.

8 Jul 2010

Mengapa kita rasa ketagihkan makanan segera

Menjadi  satu  fenomena  sekarang  ini  di mana  di kebanyakan  fast  food  restaurant  tidak  pernah  sunyi  daripada  pengunjung.Pernahkah  terfikir  mengapa  atau  apa  yang  menyebabkan  orang  ramai  begitu  setia  mengunjungi   tempat  makan  seperti  tersebut. Hari  ini  saya  ingin  berkongsi  bacaan  saya  mengenai   makanan  yang  membuatkan  kita  seolah-olah  ketagih dan  meyebabkan  kita  sukar  untuk  mengawal  berat  badan  kita.

Berikut  adalah  antara  bahan-bahan  yang  terdapat  di dalam  makanan  kegemaran  kita  yang  menyebabkan  kita  sukar  sekali  untuk  meninggalkannya.
  1. Sodium  nitrit
          Bahan  kimia  ini  berfungsi  untuk  mengawet, memberi  warna dan  memberi  rasa pada  makanan 
          olahan terutamanya daging  dan  ikan  salai. Ia  bukan  sahaja  akan  membuat seseorang  itu 
          ketagih   tetapi  juga  boleh  menyebabkan  kanser.
 
     2. BHA  dan  BHT
     
         Butylated  hydroxyanisole ( BHA ) dan Butylated hydrozyttoluene ( BHT ) adalah  antioksidan  untuk
         mencegah makanan  yang diletakkan di dalam kemasan  daripada  berbau tengik  dan
         berminyak.Bahan  kimia  ini  sering  didapati  pada  makan  seperti  bijirin, gula-gula getah,kerepek
         kentang dan minyak  sayur.

    3. Profyl  Gallate
       
        Propyl  gallate juga  termasuk  antara  bahan  pengawet yang dimasukkan di dalam  makanan  yang
        dibungkus di dalam  kemasan.Fungsinya  sama  seperti BHA dan BHT, dan  ia  sering  digunakan
        bersama-sama.Bahan  ini  juga  terdapat  banyak  pada  produk seperti  daging  olahan, gula-gula 
        getah  dan  sebagainya.       


    4. Monosodium  Glutamate
      
        Monosodium  glutamate ( MSG )  ini  sering  dijadikan  sebagai  penyedap  masakan, mengandungi
        zat tambahan  yang  mengakibatkan  kita  ketagihan. Pada  sesetengah  orang  pula  MSG  ini  boleh
        menyebabkan  alahan seperti  sakit  kepala  dan  rasa  mual.

       Sumber  bacaan : Majalah Wanita

7 Jul 2010

Hari lahir tiba lagi

Hari  ini, 7  Julai  datang  lagi. Tarikh  keramat  buat  saya.Satu  tanda  umur  semakin  meningkat dan  menandakan semakin  hampir  untuk meninggalkan  dunia  ini. Selamat  Hari  Lahir  Alia.......saya  berdoa  semoga  hari-hari  yang mendatang, memberi  kehidupan  yang  lebih  baik  dari  semalam...Segala  pengajaran  semalam  akan  dijadikan  panduan untuk  mencari  kebahagiaan  yang  hakiki..insyaallah.

5 Jul 2010

Monday Blues...

Pagi  ni  rasa  ngantuk  sesgt. Malam  tadi   layan  drama  Korea, King Dae Joyoung sampai  pukul  11.30 malam. My  favourite drama  sekarang  ni...

3 Jul 2010

Bila kerja hari Sabtu

Seperti  biasa, bila  kena  kena  hari  Sabtu, ada  perasaan  sedikit  malas bercampur  boringggg. Bagi yang  berkeluarga,  weekend  more for  family gathering. Melayan   kids  yang  mcm2  ragam. Malam  tadi, telah  berjaya  memenuhi  permintaan  kids  nak  makan  kat  A & W. Actually, kids   more  excited  to drink the  special  root beer float  only. Others  food  same  with  others  fast  food  restaurant. This morning, kids still wake up  early  to  give  good bye  kiss  to  Mama.So  touching ..u r  my   life  kids.