Sahabat

http://www.mybannermaker.com

30 Jun 2011

KENANGAN DULU DULU

Salam  bahagia semua...

Kalau  bercakap  pasal  kenangan  memang  banyak  sangat  kan  maklumlah  usia  pun  dah  banyak  kan.Tapi, dalam  banyak-banyak  kenangan tu, yang  paling  BEST  mesti  kenangan  ketika zaman budak-budak dolu-dolukan..




Dulu-dulu  setiap  kali  cuti  sekolah  rendah  saya  mesti  duk  rumah  nenek ( ramai  sebenarnya  macam ni kan).Rumah  nenek  saya  di area manir k.terengganu   hampir  sangat  dengan  sungai Terengganu  yang  memang  luas  sangat  masa  tu.( sekarang  mmg  dah  banyak  berubah).Masa  ni  memang  semua  orang  mandi  sungai dari  budak sampai orang  tua.Boleh  dikatakan  semua  yang  tinggal  dekat  area  sini  mesti  pandai  berenang walaupun  umur baru  3  tahun.

Biasanya  saya  pergi  mandi satu  grup  terdiri dari abang ,sepupu2  dan  juga  paksu. Dalam  ramai ni cuma  saya  sorang  yang  tak  tau  berenang  masa  tu.Kitaorang  pergi  mandi mesti  lama tau  siap  main-main lagi.Setiap kali pergi  sungai  paksu  saya  mesti suruh  saya  belajar  berenang tapi  saya  yang jenis  penakut  yang  amat ni kan  mesti  cari  macam-macam  alasan hinggakan  saya  sanggup  bawa  baldi  kecik untuk  mandi  kat  sungai.Saya  takut  sangat  nak  selam  muka  dalam  sungai  tu.jadi  saya  mandi  pakai  gayung kat  sungai...Lucukan..Kalau saya selam  dalam  air  cuma  kat  tempat  yang  cetek aje  hinggakan  pasir akan  naik  atas  kepala.Punyalah  penakut  saya  waktu  itu..

Satu ketika, Paksu  saya waktu tu  dia  Tingkatan 5, tangkap  saya  dan  bawak  saya  ke  tengah  sungai walaupun  saya  menjerit-jerit  tak  nak ikut. Dari  kawasan  yang  sedikit  dalam  airnya , paksu  luncurkan  saya  ke  tepi supaya  saya  akan  berenang  sendiri  apabila  terdesak  macam  tu.Tapi  apa  yang  diharap  tak  menjadi, bila kepala  saya  masuk je ke dalam  air saya terminum  air dan  terus tak boleh nak timbulkan diri   bukannya berenang meluncur ke tepi seperti di harapkan....badan rase berat  sangat  dan tak  nak  bergerak langsung..

Sedar-sedar paksu  saya  bawak  saya  ke tepi  dalam  keadaan  saya terbatuk-batuk  dan melalak-lalak..kecoh  jadinya  kat sungai  tu... sampai je  kat  tepi  dan  kaki menapak di tanah  terus  saya  pergi  cari  pokok dan  pegang  kuat-kuat  ranting pokok tak  nak  bagi  Paksu  saya  tarik  ke dalam  air  lagi ..huhhh..cuak  sangat mase tu...

Bermula  dari  detik  itu, kalau nak  mandi  sungai  mesti  pergi  dengan  geng2 perempuan je...dan  yang  paling  best  on  the  way  ke  sungai  saya  akan  bawak  buah nyior  komeng yang  boleh  dibuat  pelampung. BEST  sangat !!!!  sebab badan akan timbul di permukaan air dan kaki je yang perlu guna untuk  tolak  badan ke depan tanpa  penat  dan  boleh  pusing-pusing   sambil  peluk buah nyior  komeng ....

Korang  tau  tak  buah nyior  komeng  tu macamane???

4 ulasan:

  1. salam kenalan ...member KSRS gak ni... ;)

    maish stay kat ganu ke?

    nyior komeng?xtau ler... :p

    BalasPadam
  2. sy bdk kg tulen.
    masa tu mandi di sungai, buang air besar di sungai, minum air sungai dan bersosial di sungai...
    sekarang ni nak maadi sungaipun takut. kencing tikuslah, taunlah, air kotorlah dsbnya akibat tangan manusia

    BalasPadam
  3. dulu suka juga mandi sungai sampai telinga masuk air dan gegendang pecah kata doktor huhuu..

    BalasPadam