Sahabat

http://www.mybannermaker.com
Graphics

28 Jun 2011

Garam hilangkan rasa pijar

Salam semua,

Semasa  membaca  majalah Mingguan Wanita, saya terbaca  satu  petua  untuk  hilangkan  rasa  pijar  tangan. Sebenarnya , sudah  agak  lama  saya  mencari - cari  petua  untuk  hilangkan  pijar  tangan  selepas  memotong  cili  atau  selepas  makan  lauk pauk  yang  pedas-pedas.

Saya  memang kategori  alah dengan  cili.Setiap kali  nak potong  cili mesti  pakai sarung  tangan kalau tidak memang 1 hari tangan akan pijar dan serba tak kena rasanyer.

Pengalaman saya ketika  kenduri kat kampung, tangan saya 1 hari 1 malam pijar selepas tolong potong cili untuk buat sayur  dan  acar. habis segaa  cara  saya  cuba, letak  tangan dalam beras, guna  hampas  kelapa ,ramas  daun ** x ingat nama**  tapi semua tak hilang rasa  pijar.

Last-last, saya  rendam je  tangan  dalam air.Ramai yang pelik  tapi saya  lagi  pelik sebab orang lain tak rasa pijar tapi saya sebaliknya pula. Besok  pagi, walaupun pijar  hilang tapi tapak tangan saya  menggelupas teruk.pelikkan!!

Untuk  hilangkan  rasa pijar,ambil satu sudu garam halus, lumurkan pada  tangan selama 2 hingga 3 minit kemudian cuci  bersih.Ringkas saje  kan...

Sharing is caring............

1 ulasan:

  1. ok good idea! aku pun menderita penyakit pijar ni, satu malam aku x tdow gara-gara potong lada..oo kena tapa dlm 2-3 menit yer, aku lumur garam 3 saat jer pastu basuh patut ar x ilang.. tq tq hehehe

    BalasPadam