Sahabat

http://www.mybannermaker.com

30 Apr 2010

Kenapa anak suka bergaduh ?

Selepas je habis waktu  keje, saya  terus  pulang.Biasanya   hari Jumaat  anak2  mmg  balik  rumah  terus. Tak perlu  duduk  nursery  smpi  petang.Mengenangkan  acik  dan  along  demam,  so  saya  mmg  terasa  sgt nak  cepat  sampai  rumah tapi  takde  la  smpi  buat aksi  drift. Sebenarnye  mmg  x sabar  nak  tgk  keadaan  mrk. Demam  makin  kuat ke atau  dah  reda dari semalam. Apabila  mendengar  bunyi  pintu  pagar  dibuka,  acik  teruss  bukak  pintu , membuat  laporan  pertama, "  mama..mama..dina  buat kat  acik ,  dina  pukul...bla..bla...jgn  kawan..bla..bla..".Belum  sempat  masuk  rumah ,  dah  start  terima  aduan.Belum abis  lg  acik  buat  laporan, Dina  pulak  menyampuk,"  mama..mama..acik  degil...bla..bla..acik  cakar...bla..bla...ambk  barang..bla..bla...." Huhh...anak-anak...x kesian  ke  kat  mama  ni..kalau  ye  pun  nak  mengadu,  tolong  la  bukak  pintu  ni  dulu  utk  mama, tolong  la  angkat  barang-barang  mama  dulu". Bila  melangkah  masuk, along  terbaring  depan  tv, bantal  berselerak...Tak  smpt  letak  barang , acik  dah  nangis, dina  dah  cubit  acik,cakar  pipi  acik."  Dina!!  cukup  la  tu,  sakit  acik  tu!! acik  pula  dah  balas  pukul  dina,  bukk  bukk.. kat belakang  dina..Dua-dua  menangis..Sakit  nye  hati , geram  dah  marah  bercampur-campur.Sabar  lah  wahai  hati! Geram  sgt, terus  naik  atas, mandi.Biarlah  diorang  nak  gaduh, budak-budak....Selepas  mandi, sedang  bersiap2,, tiba-tiba, :  mama..mama..tgk  dina  ni..." Acik  dah  menjerit. Puk..pak...Buk...buk....Oh  tidak!!! Tak  boleh  tahan  nih. Terus  turun  bawah, acik  dah  pegang  leher,  dina  kat  tepi  tangga. Muka dan leher  acik  dah  calar, tangan dina pun  sama  calar..Dua  orang  ni  mmg  tak  serik ni kalau  marah  je. Zup  zup. hanger  baju  dah  naik  kat betis dina  dan  acik...dua-dua  kena .Sekali  lagi dua-dua  menangis.. Berpuluh  kali  marah mereka  buat  tak  endah, buat  tak  tau, mereka  cari  pasal  lagi..Sebenar nya  apa yang  mereka nak? Buntu!!! Kenapa  suka  sgt  nak  bergaduh??? Kalau  nak perhatian, tak  kan  mereka  tak  nmpk  mama  ni  baru  je  masuk  rumah, nak mandi. Belum  smpat  duduk  nak  bertanya  kabar  anak-anak..jiwa  dah  sentap!! Dina  dah  merajuk , menangis  smpai  tertido  kat  sofa, acik pulak menangis-nangis  bila  suruh  mandi, pedih luka sbb  dah  calar-balar  kat  leher  dan  pipi...paksa  jugak acik  mandi , nantikan makin  teruk pulak  demamnya. tahan  je  la  dengar  tangisan  smbil  bukak  paip  mandikan  dia . mulut  sempat lagi membebel  walaupun  acik  nangis  pedih.Geram ,kasihan dan  sayang  bercampur-campur.Aduhaiiiiiiii  sedih nyer  hati  ni tak terucap...... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan