Sahabat

http://www.mybannermaker.com

19 Apr 2010

Kencing Tikus dan Air Tebu

Semenjak  akhir2  ni  ada  mcm2  penyakit  yg  mengerunkan   muncul. HINI la, Denggi  berdarah dan  Kencing tikus. Saya  nak  share  satu  info  pasal  kencing  tikus  dan  kaitan  dgn  air  tebu.  Hati-hati ,  apabila  rasa  dahaga  dan  tetiba  terpandang  pulak  gerai  air  tebu  kat  tepi  jalan. Jom kita fikir -  fikir  jap .................
Tebu  biasanya  ditanam  di  kg2 , mesti   gunakan  lori  bila  peraih  dtg  beli kat  kebun. Tebu  ni tumbuhan  yg  lasak  jadi, biasanyer  tebu  boleh  di letak  kat  mana2  je  ,kdg2  kat  tepi  longkang  pun  jadik  sementara  nak  tunggu  stok  tebu  habis  dibeli  oleh  penjaja. Cuba  bayangkan  semasa  tebu  ni  di letak  di  tepi2  jalan,  longkang  atau  tepi2  beranda  rumah, tebu  ni  dah  berkongsi  tmpat  yg  juga  menjadi  habitat  bg  haiwan  yg  bernama  TIKUS !!!! Penjaja  pulak  tanpa  pedulikan  tebu tu  bersih  ke  tidak, buang  skt2  kulit  keras  tanpa  dibasuh  terus  masuk  mesin  .Terus  jd  air  tebu  yg manis dan  best..Pernah  tak  kita  terfikir  tebu  tu  pernah  dikencingkan  tikus  atau  air  tebu  yang  diminum  itu  dah  bercampur  dgn  air  kencing  tikus !!!


Mencegah  lebih  baik  dari  mengubati..Fikir-fikirkan  lah................


Tiada ulasan:

Catat Ulasan