Sahabat

http://www.mybannermaker.com
Graphics

27 Mei 2011

Awas , awas and awas

Semenjak  berat  saya  tak  mahu  turun turun  ni,  saya  mula  semak   dan muhasabah  balik  apa  yang  saya  makan  selama  ini  .Mungkin   pengiraan  kalori   saya  salah  selama  ini.

Saya  rujuk  blog2  yang  tumpukan  pada  kesihatan  dan  cara  hidup  sihat  dan  saya  senang  sekali  membaca  blog  Sususejat.com   yang  mengandungi  banyak  info2  yang  bagus  untuk  diamalkan.

Hasilnya, saya  membuat  kesimpulan  yang pertamanya ( yang  faktor  lain  tengah  cari  lagi ! ),
saya  yang  memang suka  makan buah , mungkin  sudah  tersalah  anggap  terhadap  kalori  buah yang saya  makan....buah yang kecil tidak semestinya  kalorinya kecil....


Bermula  hari  ini  saya  akan  cuba  elakkan ,

1. buah - buahan  dalam  tin - biasanya digunakan untuk  buat air laici  dan topping  puding.
2. buah - buahan  jeruk -  kesukaan  saya  jeruk  mangga  dan  betik dan dicampur  dengan serbuk cili..
3. buah - buahan kering - kesukaan  saya  ialah kurma dan raisin, sentiasa  ada  stok  ni..
4. buah  durian - one of my favourite  ni , maklumlah raja  buah la  katakan...kolestrol  tinggi  ni.
5. Jus  buah  segera dalam  kotak  atau botol - kalau pergi shopping  memang  tak  pernah miss  beli  ni.

Dan saya akan tambahkan stok ,

1. Aprikot - sebelum  ni tak pernah makan buah ni, nak  kena cuba lepas ni
2. Betik - memang one of my favourite  fruit
3. Blackberries - jarang  sangat makan sebelum  ini
4. Blueberries - jarang  sangat makan sebelum  ini
5. Epal - memang  sentiasa  ada  stok sebab  senang dibawa ke mana saja
6. Kiwi - jarang beli yang fresh sebelum ini, biasa  minum jus  saja
7. Mangga - memang one of my  favourite fruit , tapi 1 biji kalori dah lebih 100k, jangan terlebih makan
8. Oren - suka  juga  yang manis tapi jarang sangat buat stok, macam sensitif  je buah ni
9. Pear - suka yang manis  tapi jarang buat stok, selalu terbeli yang tawar dan tak sedap.
10. Pisang - memang suka  sangat  sebab dapat membantu pelawasan
11. Strawberries - memang favourite  ni, tapi selalu jugak saya cicah coklat atau honey..
12. Tomato - memang suka  jugak ni , tapi selalunye makan dengan asam boi..


My favourite fruit list :

1. Epal
2. Pisang montel  dan emas
3. Betik
4. Tembikai
5. Mangga
6. Strawberry
7. Kurma
8. Raisin
9. Pisang kaki
10.Guava
11.Jambu air / madu
12.Belimbing
13.Prun
14.Duku / langsat / dokong
15.Rambutan
16.Durian
17.Anggur

Hidup  saya  mesti  ada  buah...

After  this,  saya  kena  betul - betul ALERT  dengan buah yang asaya makan....jangan makan buah sebarangan je...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan