Sahabat

http://www.mybannermaker.com

2 Jul 2011

Kisah beraya kat Oversea..

Tadi  lunch time, layan member borak.Tetiba  keluar  pulak  topik  hari  raya .Mane  nak  pergi  di hari  raye?

Saya  ingatkan  hari raye  mesti lah  pergi  ,masjid , ziarah  rumah  saudara - mara dan kawan-kawan  atau  ke  kuburkan (  lazimnya  beginilah  agenda  kami sekeluarga ) tapi  bila ada  bab2  nak  booking  ticket  bagai ni, ini ape  kes???? And  then  sebut2  pulak  pasal Hanoi, Korea , Phuket  bagai....

Rupanya , sorang kawan ni dia  memang dah  berkeluarga  tetapi  bila  time  raya, xcited  nak  pergi  holiday  ke luar negara. Ya  la  kan  time  raya  je  dapat  cuti  lama paling  kurang 3  hari kan..Tapi  yang  tak  berapa  dapat  diterima  oleh fikiran saya  ialah  sesuai ke  pergi  holiday di oversea  di hari  raya???

Bagi saya , hari raya adalah  masa  yang  amat  sesuai  untuk  perjumpaan  keluarga ( bukan  time  melaram  baju  baru  yee..) sebab semua  orang( muslim la )  akan  dapat  cuti  paling  kurang 2 hari . Masa  ni  sesuai  sangat   untuk  rapatkan  balik  hubungan silaturrahim  dan  bermaaf  - maafan  sesama  saudara . Saling  ziarah  antara  keluarga  dan  yang paling  penting jangan  lupa  pada  generasi  yang  lebih  tua...

P/S :  Kenapa  pergi  holiday  jauh-jauh  di  hari  raya ? Berbaloi  ke  buat  macam tu ? 

2 ulasan:

  1. mmg makin ramai yg cenggitu,
    agaknya ini bukti penghayatan ttg nilai islam & kekeluargaan makin terhakis.

    BalasPadam
  2. ye la kan....mungkin mrk kurang rapat sesama keluarga..

    BalasPadam